Igennem de seneste 2 sæsoner er jeg skiftet først fra olie til voks, og sidenhen til varm voks. Her er nogle af mine observationer, samt også en guide.
Da jeg var yngre cyklede jeg meget. Så fik jeg nogle børn og cyklede mindre, og nu er ungerne ved at være så store så de ikke gider mig alligevel – så nu cykler jeg lidt mere igen. Derudover pendler jeg til arbejde næsten dagligt. Så i snit ruller jeg vel ca. 150 km om ugen. i hvert fald når der ikke er sne og sjap. Om sommeren kan jeg også godt lide at tage en tur i weekenden der er lidt længere. Så jeg er vel det man kan kalde en glad hyggemotionist…
En morgentur i september, Emdrup vej, solen har endnu ikke helt opløst morgentågen ude i det fjerne.
I tidens løb har jeg smurt min drivline med meget forskelligt, og indtil for et par år siden var jeg glad for en helt standard olie, og brugte tid på at rengøre drivlinen efter nærmest hver eneste tur – i hvert fald hvis turen havde været i vådt vejr. En dag jeg var ude at rulle med min svigerfar mødte jeg en gut på havnen oppe i Gilleleje hvor vi fik en tår vand og nød eftermiddagssolen før vi skulle videre. jeg sad der med en stor flot sort tatovering på højre læg og var ærgerlig over at min fine hvide sok også havde fået lidt olie. Da sidemakkeren hørte min klagesang sagde han “du skal bare prøve at køre med voks – jeg kører med sådan noget Squirt lube. Husk det skal være Squirt”
Derefter kørte jeg med svigerfar hjem, og efter at have spist en dejlig middag kørte jeg hjem og researchede lidt på det der med voks. Jeg fandt ud af a kæden skulle renses helt i bund, og hvordan man gjorde det, samt fik bestilt den der Squirt lube som er absolut til at betale og i øvrigt et udmærket produkt. Og så gik jeg ellers i gang..
Fremgangsmåde voks på “dåse”
Først rensede jeg i bund, hældte degreaser (der findes mange smartere metoder at gøre en kæde ren på, mere om det senere) i en kæderenser og kørte rundt med pedalerne, derefter gjorde jeg det igen med frisk degreaser, derefter sæbevand, og til sidst rent vand – før jeg gentog hele processen for at blive rigtigt tilfreds med resultatet. Kæden skal være helt ren – har jeg læst, folk der har prøvetd et siger at voks og olie i kombination er en dårlig ide.
Nå men så synes jeg også at jeg havde en pæn kæde som var klar til voks. Så derefter rystede jeg min Squirt lube voks flaske og smurte hvert enkelt led, lige som jeg plejede at gøre med olien. Derefter fulgte jeg vejledningen og lod voksen tørre før der blev kørt på cyklen.
Min oplevelse af at køre med Squirt lube voks er ganske god, lige ind til jeg kørte i regnvejr. På tørre veje virker voksen fint, og det gør den sådan set også på de våde veje. men fordi siderne af kæden er ubeskyttede, så havde jeg problemer efter våde ture hvor jeg kom ud til en rusten kæde selvom jeg havde aftørret kæden efter den våde tur. Jeg søgte rundt for at finde ud af hvad jeg ellers kunne gøre, og det var her jeg faldt over den løsning jeg har kørt med siden, både når jeg renser kæder og når jeg smører dem med varm voks….
Fremgangsmåde varm voks – aka Phenomen voks!
Ikea sættet – Gryde med voks, dørslag, samt måler til kædeslid og squirt til når man ikke lige har tid til at genvokse kæden.
Rensning af cykelkæde
Først skal kæden renses i bund, og her fandt jeg en løsning, der er forholdsvis simpel, med 3 beholdere indeholdende:
- Rensebenzin
- Degreaser
- Sprit
Det er klart nemmest med en ny kæde, men en brugt kæde kan også godt gå an.
Først lægges kæden i rensebenzin. Det er jo også et olieprodukt, men tyndtflydende, og på den måde får man opløst det fabrikssmørelse der er inde i kæden. Hvis du kun renser nye kæder kan du genbruge rensebenzinen i det uendelige. Kæden skal befinde sig i beholderen minimum nogle timer, og gerne natten over.
Derefter flytter du kæden over i den næste beholder hvor du har degreaser. Smid kæden i, og ryst beholderen i ny og næ for at få renset kæden ordentligt i bund. Igen gælder det – minimum nogle timer og gerne natten over. Degreaser kan også genbruges nærmest i det uendelige. Når du har flyttet kæden til næste beholder kan du lade beholderen med degreaser stå så skidt bundfaldes. Når degreaseren er klar igen kan du forsigtigt hælde den tilbage i beholderen den kom fra og kun efterlade skidt og en lille smule degreaser i bunden af din beholder som du så kasserer.
Til sidst skal kæden skylles i sprit. Her bruger jeg standard husholdningssprit og jeg skylder gentagende gange til kæden er helt ren samt spritten forbliver klar med kæden i beholderen. Den sidste portion sprit kan så genbruges til den næste kæde der skal igennem processen.
Først nu er du klar til at varmvokse din kæde, og her vil jeg introducere dig til et Ikea-hack til din cykel som jeg selv er meget glad for, og min pengepung er i særdeleshed!
Varmvoksning af kæde
Grundlæggende er kædevoks blot paraffin voks. Der findes mange specialiserede produkter til formålet, men da jeg alligevel var i Ikea for at hente en billig gryde (vælg en flad og ikke så dyb) og et dørslag (mere om det senere) faldt jeg over deres udvalg af stearinlys til absolut overkommelig pris og købte bloklys til 19 kroner…
Derefter tog jeg hjem og smeltede et af lysene i min nyindkøbte gryde, og mens stearinen smeltede stak jeg et stykke installationskabel igennem kæden så jeg ligesom havde den i en lidt mere håndterbar størrelse, samt kan undgå at brænde fingrene når kæden skal i voksen.
Kæden på et stykke 1,5 kvadrat, direkte importeret fra Harald Skrald. Så undgår man brændte fingre, samt kæde er nem at holde styr på nede i gryden.
Da stearinen var smeltet ved svag varme (2 på mit komfur) smed jeg kæden ned i voksen og lod den ligge der. Jeg rystede lidt på kæden ved at tage fat i ledningen. Man kan ligesom fornemme at der kommer små bobler ud af kæden, og når der ikke kommer flere er min teori at så må alle hulrum være fyldt ud med voks i stedet.
Pas på når du tager kæden op, den drypper stearin, og det er udfordrende at få af komfur bordplade, tøj mm.
Når kæden er kølet af bliver den helt hård i alle ledende fordi voksen er størknet. Her gør jeg så det at jeg lige giver kæden en meget hurtig tur tilbage i gryden med voks, så der lægger sig et tykt lag voks på ydersiden af kæden. Det lag voks er det som beskytter kæden mod vejr og vind og sikrer at kæden ikke har så nemt ved at ruste når du har været ude at køre i regnvejr.
Nu er du klar til at montere kæden, alle led skal lige “knækkes” så de får bevægeligheden tilbage, og derefter monterer du kæden med dit quicklink. Nogen bruger et nyt hver gang, jeg genbruger nok det samme link flere gange så længe det ikke føles for løst.
En helt frisk kæde – og helt friskvokset. Det er lækkert!
Den første periode du kører med kæden vil der “drysse” voks af. De voks flager der lander på stellet, bagskifteren osv er nemme at fjerne med en billig tør malerpensel.
Rens og genvoks – det er dejligt nemt!
Den første grundlæggende rengøring af din kæde er måske lidt besværlig, men herfra bliver det nemt – og det er nu jeg vender tilbage til dørslaget. Når du synes at kæden trænger til ny smørelse har du 2 muligheder. Hvis du har super travlt finder du den rest Squirt lube du har tilbage og giver kæden en runde af det – så kører du fint en periode mere – men du samler også lidt mere skidt da Squirt kke er helt lige så fast i det som Stearin.
En af de 3 kæder på “Guldgeden” der i år har kørt 3000 km. Den har her kørt 350 km siden sidste varmvoks, samt har fået et skud Squirt for lige at friske den op.
Alternativt piller du din kæde af og putter den ned i dit dertilhørende dørslag. Derefter koger du en kedel vand i din elkedel, og når vandet er kølet lidt af hælder du det udover din kæde.
Det er super godt at gøre et sted hvor du har genstridigt ukrudt, men hvis det er over fliser skal du være opmærksom på at voksen efterlader spor på dine fliser.
Du kan få brug for at gøre det et par gange, specielt hvis du har haft Squirt på kæden siden sidst du varmvoksede. Du skal i øvrigt først skylle kæden i “kogende” vand umiddelbart før du har tænkt dig at vokse – du skyller voksen af og efterlader kæden ubehandlet og med mulighed for at den kan angribes af rust.
Nu tråder du din kæde op på dit installationskabel du har gemt fra sidst, og så er du klar til at vokse kæden igen. Den mængde voks der er tilbage i gryden fra sidst kan sagtens genbruges, og det er først når voksen holder op med at være hvid at du bør skifte den.
Hvis du har flere kæder (jeg roterer 3 kæder på den samme kassette) kan man slippe for at vokse kæder så ofte, og tage flere på én gang.
En voksning holder – alt efter vejret – 3-4-500 km. men er det vådt kan du godt regne med at skulle tørre kæden af efter turen, og ret hurtigt skal vokse kæden igen. Den er bedre beskyttet på siderne med varm voks, men sådan noget vand vil bare gerne ind i kæden.
Fordelen ved at vokse er at:
- Din drivline er ren
- Du undgår sorte fingre
- Du undgår tatoveringer på benene
- Din drivline bliver mere stille
- Din drivline får mindre funktion
- Du undgår at bruge penge på dyre olieprodukter
- Din drivline holder længere
For mig er det vigtigste økonomien. Der er stort set ingen udgifter til smørelse da stearin er billigt. Det samme gælder denatureret sprit. Når man samtidig tager forøget levetid på sin drivline ind i billedet er min egen oplevelse at det er en god forretning. jeg roterer 3 kæder på den samme kassette, og jeg har endnu ikke slidt kassetten op på hverken min gravel eller min racer. Min Gravel har i 2024 kørt 3000 km på den samme kassette. Sidste år kørte jeg 3000 km på 1 kæde / kassette og derefter trængte begge til udskiftning – så løsningen med at rotere kæder passer både på kassetter og kæder, og udgiften til flere kæder på samme tid er begrænset – specielt hvis man som mig finder de billige kinakæder, men mere om det en anden gang.
Der går rygter om at med rotation af kæder kan man få en kassette til at holde over 10.000 km – men så langt har jeg ikke kørt endnu, og måske det ikke er helt det samme på danske veje der periodisk er våde med sand og grus til at hoppe op i “maskineriet”.
Her er en lille video jeg skruede sammen for længe siden. hvis der er ting jeg ikke har fået forklaret hverken her eller i videoen er du velkommen til at række ud.